Badania Naukowe » Antropologia i semiotyka mediów i nowych mediów
Badania nad audiowizualnymi aspektami kultury realizowany jest od 2011. Jego celem jest określenie widowiskowych i audiowizualnych praktyk kulturowych, ukazywanie ich ewolucji pod wpływem zmieniającego się paradygmatu ponowoczesności oraz technologii nowych mediów. Podjęto badania, które skupiły się na prezentacji zmiany antropologii doświadczenia i percepcji przekazu widowiskowego i audiowizualnego, a także procesu komunikacyjnego, mediatyzacji życia codziennego i zachowań kulturowych w różnych praktykach kulturowych. W ramach badań zainicjowano serię wydawniczą pt. Audiowizualne aspekty kultury w ponowoczesności. Jej Radę Programową stanowią: prof. dr hab. Maryla Hopfinger, prof. dr hab. Seweryna Wysłouch, prof. dr hab. Wiesław Godzic, prof. dr hab. Andrzej Gwóźdź, prof. dr hab. Adam Dziadek, dr hab., prof. UW Ewa Szczęsna, dr hab. prof. UŚ Piotr Zawojski.
Do tej pory ukazało się 6 tomów:
- A. Regiewicz, J. Warońska, Widowiskowość i audiowizualność w dobie ponowoczesności, Częstochowa: Wydawnictwo AJD 2012.
- A. Regiewicz, J. Warońska, A. Żywiołek, Muzyka w czasach ponowoczesnych, Częstochowa: Wydawnictwo AJD 2013.
- A. Regiewicz, Grażyna Pietruszewska - Kobiela, Bogusława Bodzioch-Bryła, Literatura-nowe media. Homo irretitus w kulturze literackiej XX i XXI wieku, Częstochowa: Wydawnictwo AJD 2014, II wydanie - Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2015.
- A. Regiewicz,G. Pietruszewska-Kobiela, G. Stachyra, A. Żywiołek, Polityczność mediów, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2015.
- A. Regiewicz, P. Kasprzak, P. Kołodziej, Z.A. Kłakówna, J. Waligóra, Edukacja w czasach cyfrowej zarazy, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2016.
- A. Regiewicz, G. Pietruszewska-Kobiela, Ł.Sasuła, Religijność nowych mediów, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2017
Autorzy badań naukowych:
prof. dr hab. Adam Regiewicz
dr hab. prof. UJD Artur Żywiołek
dr Joanna Warońska
dr Grażyna Pietruszewska Kobiela (2012-2018)