- » Prof. dr hab. Agnieszka Czajkowska
- » Prof. dr hab. Elżbieta Hurnik
- » Prof. dr hab. Adam Regiewicz
- » Prof. dr hab. Anna Wypych–Gawrońska
- » Prof. dr hab. Robert K. Zawadzki
- » Dr hab. Urszula Cierniak, prof. UJD
- » Dr hab. Katarzyna Janus, prof. UJD
- » Dr hab. Joanna Ławnikowska-Koper, prof. UJD
- » Dr hab. Anna Majkiewicz, prof. UJD
- » Dr hab. Bartosz Małczyński, prof. UJD
- » Dr hab. Barbara Szargot, prof. UJD
- » Dr hab. Anna Szyndler, prof. UJD
- » Dr hab. Joanna Warońska-Gęsiarz, prof. UJD
- » Dr hab. Artur Żywiołek, prof. UJD
- » Dr Przemysław Sznurkowski, prof. UJD
- » Dr Leszek Będkowski
- » Dr Olga Binczyk
- » Dr Anna Cholewa-Purgał
- » Dr Krzysztof Czajkowski
- » Dr Anna Janek
- » Dr Michał Kisiel
- » Dr Konrad Ludwicki
- » Dr Beata Łukarska
- » Dr Ewelina Mika-Załóg
- » Dr Agnieszka Pobratyn
- » Dr Agnieszka Reszka
- » Dr Elżbieta Wróbel
- » Dr Oskar Zasada
- » mgr Aleksandra Mieczyńska
- » mgr Piotr Zaborski
Pracownicy » Dr Leszek Będkowski
Dr Leszek Będkowski
ORCID: 0000-0001-5037-3727
W latach 1989-2018 pracownik naukowo - dydaktyczny w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, od 2019 roku zatrudniony na etacie dydaktycznym. Zastępca d.s. dydaktycznych Dyrektora Instytutu Filologii Polskiej w latach 1996 - 2002 oraz w roku 2017. Ponadto w latach 1990-1995 nauczyciel języka polskiego w: Szkole Podstawowej nr 16 w Częstochowie, I Społecznym Liceum Ogólnokształcącym w Częstochowie, Liceum Katolickim w Częstochowie. W latach 1995-2007 nauczyciel w Kolegium Nauczycielskim w Wieluniu.
Dodatkowe uprawnienia/kwalifikacje: nauczyciel mianowany, egzaminator OKE z języka polskiego (egzamin maturalny), ukończony kurs pomiaru dydaktycznego, ukończone studia podyplomowe z zakresu zarzadzania w oświacie.
Najczęściej prowadzi zajęcia z: literatury współczesnej, dydaktyki języka polskiego, literatury i kultury popularnej, dyskursów medialnych i gatunków dziennikarskich (w tym retoryki dziennikarskiej).
Jego zainteresowania badawcze obejmują literaturę polską XX wieku i najnowszą oraz jej współczesne konteksty, ze szczególnym uwzględnieniem literatury i kultury popularnej, zwłaszcza fantastyki literackiej. W kręgu zainteresowań pozostają także media, głównie gatunki dziennikarskie i dyskursy medialne, a także dydaktyka języka polskiego.
Przedmiotem badań jest komunikacja literacka, społeczne konteksty twórczości literackiej oraz dyskursy tekstów codziennych. Badania dotyczą przede wszystkim:
- związków literatury z kulturą masową oraz kulturą popularną;
- powiązań literatury popularnej z różnymi obszarami współczesnej kultury: (religią, nauką, muzyką, polityką itp.) i zachodzącymi w niej zjawiskami;
- socjologicznej / politycznej fantastyki naukowej i literatury fantasy;
- obecności w literaturze współczesnej problematyki relacji pomiędzy władzą, a społeczeństwem, w tym problemu manipulacji społecznej i społecznego zniewolenia;
- współczesnych dyskursów tekstów codziennych oraz perswazyjności przekazów medialnych i literatury;
- dydaktyki języka polskiego jako przedmiotu edukacji szkolnej.
Najważniejsze publikacje naukowe
Monografie:
- W poszukiwaniu prawdy. Zniewolone społeczeństwa w powieściach science fiction Janusza A. Zajdla, Warszawa 2011, s. 225, „SIM", ISBN 978-83-928305-5-9.
Rozdziały w monografiach i artykuły w czasopismach:
- O kilku aspektach kryminałów Zygmunta Miłoszewskiego i ich recepcji w świetle świadectw odbioru trylogii o prokuratorze Szackim [w zbiorze:] Literatura popularna. Tom 3: Kryminał. Redakcja: Ewa Bartos i Katarzyna Niesporek, Katowice 2019, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Postaci duchowieństwa w teledysku do piosenki Pismo i filmie Kler: retoryczność (perswazyjność) utworów Wojciecha Smarzowskiego w kontekście dyskursu potoczności [w zbiorze:] Postać w kulturze wizualnej. Tom 5: Postacie, światy, fikcje. Redakcja: Anna Krawczyk-Łaskarzewska, Alina Naruszewicz-Duchlińska, Olsztyn 2019, Katedra Filologii Angielskiej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
- O kilku aspektach perswazyjności tekstów medialnych na przykładzie dyskursu teledysku do piosenki "Pismo" „Forum Artis Rhetoricae", nr 1, 2019.
- Dyskurs w filmie, film w dyskursie. Na przykładzie filmowych adaptacji kryminałów Zygmunta Miłoszewskiego [w:] Film w edukacji i profilaktyce, t.1, Na tropach psychologii w filmie , red. Agnieszka Skorupa, Michał Brol, Difin 2018.
- Kształcenie nauczycieli (języka polskiego) w kontekście indywidualizacji nauczania-uczenia się oraz stosowania metod aktywizujących, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Pedagogika" t. XXV, 2016 nr 1, ISSN 1734-185X.
- Rozwijanie uzdolnień uczniów? O kilku aspektach indywidualizacji kształcenia (uczniów zdolnych) w rzeczywistości szkolnej, [w:] Edukacja na rozdrożu, cz.3, Dzieciństwo szans i zagrożeń, red. R. Bernatova, S. Kania, S. Śliwa, Opole 2016, s. 189-201, Wydawnictwo Instytut Śląski, ISBN 978-83-62683-77-2.
- Polskie dystopie drugiej połowy XX i przełomu XX/XXI wieku a dyskurs na tematy „polityczne" w przestrzeni publicznej. Zarys problematyki [w:] Dyskurs i jego odmiany, pod red. B. Witosz, E. Ficek, K. Sobkowskiej-Sobisz, Katowice, 2016, s. s. 289-300, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, ISBN: 978-83-8012-790-6.
- Science fiction i polityczna poprawność. Perspektywa polskich dystopii społeczno - politycznych drugiej połowy XX wieku i początku XXI wieku [w:] Literatura popularna, t. 2, pod red. E Bartos i inni, Katowice 2014, s. 103-122, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, ISBN: 978-83-8012-298-7.
- Profesjonalni amatorzy. Uwagi o profesjonalizmie e-recenzji filmu (na przykładzie internetowych recenzji „Znaków" Manoja Nighta Shyamalana), "Kultura Popularna" nr 1, 2015, s. 28-37, ISSN: 1644-8340.
- „Unowocześnianie" chrześcijaństwa czy rezygnacja? Wizja Kościoła i religii w powieści Bóg zapłacz! Włodzimierza Kowalewskiego, „Świat i Słowo" nr 2 (23), 2014, s. 171-183, ISSN: 1731-3317.
- Fantastyka naukowa i milczenie. Uwagi o milczeniu i przemilczeniu w polskich politycznych dystopiach scence fiction II połowy XX i początków XXI wieku [w:] Milczenie. Antropologia - Hermeneutyka, seria: OD-GŁOSY KULTURY, t. 1, pod red. A. Regiewicza i A. Żywiołka, Częstochowa 2014, s. 337 - 347, AJD w Częstochowie, ISDN 978-83-7455-400-8.
- „Konspirować" z dorosłymi. Uwagi o literackim obrazie dziecka we współczesnej literaturze dla dzieci na przykładzie Wielkie księgi siusiaków Dana Hojera i Gunilli Kvarnstrom oraz Mam prawo! Grzegorza Kasdepke [w:] Między XX a XXI wiekiem. Z literaturoznawczych warsztatów badawczych, pod red. L. Będkowskiego i G. Pietruszewskiej-Kobieli, Częstochowa 2014, s. 89 - 104, AJD w Częstochowie, ISBN 978-83-7455-375-9.
- Problemy z Kasandrą. Uwagi o wizjach końca świata „jaki znamy" w polskich dystopiach science fiction przełomu XX i XXI wieku [w:] Kulturowe paradygmaty końca. Studia komparatystyczne, red. J. I. Kałużny, A. Żywiołek, Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza, Częstochowa 2013, s. 433-447.ISBN 978-83-7455-332-2.
- O dawniejszych oraz współczesnych kontekstach Dwóch końców świata Antoniego Słonimskiego [w:] Literatura popularna, t.1, pod red. E Bartos i M. Tomczok, 2013, 119-136, Uniwersytet Śląski, ISBN 978-83-226-2245-2.
- Muzyka w powieści Rafała A. Ziemkiewicza Wybrańcy bogów [w:] W literackich konstelacjach. Księga jubileuszowa dedykowana profesor Elżbiecie Hurnik, pod red. B. Małczyńskiego, J. Warońskiej i R. Włodarczyka, Częstochowa 2013, s. 119-132, AJD w Częstochowie, ISDN 978-83-7455-366-7.
- Dziecko jako adresat i odbiorca „Harry'ego Pottera". Uwagi o sporze wokół „realistycznego świata magii" cyklu powieściowego Joanne K. Rowling [w zbiorze:] Alternate Life-Worlds in Literary Fiction. Philologica Wratislaviensia: Acta et Studia t. 6, pod red. Ewy Kębłowskiej-Ławniczak, Zdzisława Wąsika, Teresy Bruś, Wrocław 2011, s. 7-20, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej we Wrocławiu, ISBN 978-83-60097-11-3.
- Ponowoczesność a poszukiwanie wartości moralnych. Uwagi z perspektywy praktyki kształcenia polonistycznego, [w:] Idea przemiany III. Zagadnienia literatury, kultury, języka i edukacji, pod red. A. Majkiewicz, M. Duś, Częstochowa 2011, s.281-293, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej w Częstochowie, ISBN978-83-61425-22-9.
- Wartości w edukacji polonistycznej: o kilku zagrożeniach i wyzwaniach [w:] Wartości w edukacji polonistyczne - szanse i zagrożenia, pod red J. Bujak-Lechowicz, Piotrków Trybunalski 2010, s. 7-22, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, ISBN: 978-83-89935-59-5.
- Plan dla Terei. Antyutopijna (dystopijna) wizja społeczeństwa w powieści science fiction „Wybrańcy bogów" Rafała A. Ziemkiewicza, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Filologia Polska, Historia i Teoria Literatury", t. 12., Częstochowa 2011, s. 101-114, ISSN 1896-7884.