- » Prof. dr hab. Agnieszka Czajkowska
- » Prof. dr hab. Elżbieta Hurnik
- » Prof. dr hab. Adam Regiewicz
- » Prof. dr hab. Anna Wypych–Gawrońska
- » Prof. dr hab. Robert K. Zawadzki
- » Dr hab. Urszula Cierniak, prof. UJD
- » Dr hab. Katarzyna Janus, prof. UJD
- » Dr hab. Joanna Ławnikowska-Koper, prof. UJD
- » Dr hab. Anna Majkiewicz, prof. UJD
- » Dr hab. Bartosz Małczyński, prof. UJD
- » Dr hab. Barbara Szargot, prof. UJD
- » Dr hab. Anna Szyndler, prof. UJD
- » Dr hab. Joanna Warońska-Gęsiarz, prof. UJD
- » Dr hab. Artur Żywiołek, prof. UJD
- » Dr Przemysław Sznurkowski, prof. UJD
- » Dr Leszek Będkowski
- » Dr Olga Binczyk
- » Dr Anna Cholewa-Purgał
- » Dr Krzysztof Czajkowski
- » Dr Anna Janek
- » Dr Michał Kisiel
- » Dr Konrad Ludwicki
- » Dr Beata Łukarska
- » Dr Ewelina Mika-Załóg
- » Dr Agnieszka Pobratyn
- » Dr Agnieszka Reszka
- » Dr Elżbieta Wróbel
- » Dr Oskar Zasada
- » mgr Aleksandra Mieczyńska
- » mgr Piotr Zaborski
Pracownicy » Dr Michał Kisiel
Dr Michał Kisiel Instytut Literaturoznawstwa UJD,
Fot. archiwum prywatne dr. M.Kisiela |
Wykształcenie
Studiował Międzywydziałowe Indywidualne Studia Humanistyczne w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, w ramach których uzyskał tytuł licencjata oraz magistra filologii angielskiej (specjalizacja: kultura - media - translacja) na podstawie prac Affirming Mutilation. Bodies and Events in Samuel Beckett's Selected Plays (2013) oraz (N)ontology. The Discourses of Inexistent Subject in Badiou, Derrida and Beckett (2015). Za całokształt pracy badawczej w czasie studiów został nagrodzony Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia naukowe. W roku 2015 był uczestnikiem The Northwestern University Paris Program in Critical Theory. W roku 2019 z wyróżnieniem obronił rozprawę doktorską Prismatic Theatres: Towards the New Materialist Readings of Samuel Beckett and Tadeusz Kantor, napisaną pod opieką prof. zw. em. dr. hab. Wojciecha Kalagi, uzyskując tym samym stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa.
Doświadczenie zawodowe
W latach 2015-2019 jako doktorant prowadził kursy z zakresu praktycznej nauki języka angielskiego oraz tłumaczenia w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. W latach 2020-2022 był zatrudniony na stanowisku adiunkta w Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie, gdzie od 2021 roku pełnił także funkcję prodziekana. Prowadził zajęcia z zakresu teorii i historii literatury anglojęzycznej, zagadnień i teorii kultury, przekładu oraz praktycznej nauki języka angielskiego w Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (2020-2021), Uniwersytecie Śląskim w Katowicach (2021-2022) oraz w Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej (2021-2023). W roku akademickim 2021/2022 prowadził warsztaty w ramach międzyuczelnianego projektu naukowo-dydaktycznego Otherness - Togetherness - Aesthetics, finansowanego w ramach w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego na lata 2014-2021. W Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie jest zatrudniony od 2022 roku.
Prowadzone zajęcia (2022/2023)
PNJA - Konwersacje
Seminarium dyplomowe
Wykład monograficzny (Wprowadzenie do ekokrytyki)
Historia literatury anglojęzycznej
Obszary badawcze
Dekonstrukcja
Twórczość Samuela Becketta
Literaturoznawstwo wobec nowego materializmu i ontologii zwróconej ku przedmiotom
Ekokrytyka i posthumanistyka
Antropocen w badaniach literackich i kulturowych
Performatywność literatury
Najważniejsze publikacje naukowe
Artykuły (wybrane)
- 1. Stories of White World. Samuel Beckett's Posthuman Authorship, „Avant: Trends in Interdisciplinary Studies", 2021, tom XIII, nr 2 (2/2021), s. 1-15.
- Violence Hates Games? Revolting (against) Violence in Michael Haneke's Funny Games U.S., „Review of International American Studies", 2020, nr 13 (1/2020), s. 183-196.
- Aristeus and Thanatos. Samuel Beckett's Insect Poetics, „Zoophilologica", 2019, nr 5, s. 211-226.
- Przeciw teraźniejszości. Doświadczenie czasu w Niby-Alasce Harolda Pintera,
w: Kontrinterpretacje, red. Alina Świeściak, Magdalena Piotrowska-Grot, Ewelina Suszek, Universitas, Kraków, 2018, s. 301-311. - Widma Badiou. Między widmontologią a ontologią wydarzenia, w: Widma Derridy, red. Agata Bielik-Robson, Piotr Sadzik, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa, 2018, s. 392-406.
- "White World, Not a Sound." Paternal Spaces in Samuel Beckett's Embers,
w: „Romanica Silesiana", 2017, nr 12, s. 64-74. - Apostrophe and Apocalypse. Notes on Theatricality in Jacques Derrida's "Envois", w: „Theoria et Historia Scientiarum. An International Journal for Interdisciplinary Studies", 2017, nr 14, s. 27-37.
- Beyond Clocks. Time and Theatricality in William Blake's The Marriage of Heaven and Hell, w: Proceedings of the Third Annual Student Research Festival, red. Alicja Bemben, Agnieszka Podruczna, 2016, s. 1-10.
- Event as Danger, Event as Hope. Alain Badiou's Complicated Marriage with History, w: Cryptohistories, red. Alicja Bemben, Rafał Borysławski, Jakub Gajda, Justyna Jajszczok, Cambridge Scholars, Newcastle upon Tyne, 2015, s. 57-66.
- Czekając na zemstę bogów. Wielopole, Wielopole Tadeusza Kantora wobec mesjanizmu, w: Mesjańskie imaginaria Europy [i okolic]. Studia komparatystyczne. Seria: Chrześcijaństwo - Kultura - Ponowoczesność, red. Anna Janek, Adam Regiewicz, Artur Żywiołek, Wydawnictwo Akademii Jana Długosza, Częstochowa, 2015, s. 341-348.
- Możliwości „ja". Nie ja Samuela Becketta a ontologia zdarzenia, w: Oblicza konfliktu, red. Anna Muś, Anna Wróblewska, 2M Promotion, Katowice, 2014, s. 35-40.
- „Na początku było słowo a na końcu ciało". no właśnie co Samuela Becketta jako pragnienie uobecnienia, w: Doświadczając. Szkice o twórczości (anty)modernistycznej, red. Ewa Bartos, Michał Kłosiński, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2014, s. 23-37.
- Światy wyludnione. Nadzieja i oczekiwanie w Wyludniaczu Samuela Becketta,
w: Literatura popularna. T. 2: Fantastyczne kreacje światów, red. Ewa Bartos, Dominik Chwolik, Paweł Majerski, Katarzyna Niesporek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2014, s. 325-334. - „Światowość" polskich noblistów (w kontekście kanonu literatury zachodniej),
w: Literatura polska w świecie. T. 3: Oblicza światowości, red. Romuald Cudak, Wydawnictwo Gnome, Katowice, 2012, s. 334-342.
Publikacje popularyzatorskie (wybrane)
- „Niech tu nie wchodzi kto nie jest geometrą" [Recenzja książki: Alain Badiou, Krótki traktat z ontologii przejściowej. Tłum. Marek Karaś. Warszawa: Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, 2018], w: „Art-Papier", 2019, nr 12 (372), dostęp: http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=373&artykul=7364&kat=15.
- Nota o książce Stacy Alaimo, Exposed. Environmental Politics and Pleasures in Posthuman Times, w: „ER(R)GO. Teoria-Literatura-Kultura", 2019, nr 39 (2/2019), s. 233-236.
- Nota o książce Christophe'a Bonneuila i Jeana-Baptiste'y Fressoza, The Shock of the Anthropocene, w: „ER(R)GO. Teoria-Literatura-Kultura", 2018, nr 36 (1/2018), s. 235-237.
- Nota o książce Briana Massumiego, Ontopower: War, Powers, and the State of Perception, w: „ER(R)GO. Teoria-Literatura-Kultura", 2018, nr 37 (2/2018), s. 157-159.
- Na peryferiach literackiego kapitału. [Recenzja książki: Pascale Casanova, Światowa republika literatury. Tłum. Elżbieta Gałuszka, Anna Turczyn. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017], w: „Art-Papier", 2018, nr 2 (338), dostęp:
http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=340&artykul=6586. - Z krainy Urizena. [Recenzja książki: William Butler Yeats, Eseje. Tłum. Leszek Engelking. Łódź: Wydawnictwo Officyna, 2017], w: „Art-Papier", 2018, nr 4 (340), dostęp: http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=342&artykul=6639.
- Pochwała niepewności. [Recenzja książki: Noam Chomsky, Jakimi istotami jesteśmy? Tłum. Jarosław Rybski. Warszawa: Wydawnictwo Vis-à-vis Etiuda, 2017], w: „Art-Papier", 2018, nr 11 (347), dostęp:
http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=349&artykul=6810. - Nota o książce Alaina Badiou, Rhapsody for the Theatre, w: „ER(R)GO. Teoria-Literatura-Kultura", 2016, nr 32 (1/2016), s. 140-142.
- Nota o książce Michaela Naasa The End of the World and Other Teachable Moments, w: „ER(R)GO. Teoria-Literatura-Kultura", 2016, nr 33 (2/2016), s. 196-198.
- Nota o książce Jacques'a Derridy, Cinders, w: „ER(R)GO. Teoria-Literatura-Kultura", 2015, nr 31 (2/2015), s. 181-183.
- Nadzieja i heroizm. [Recenzja książki: Alain Badiou, Manifesty dla filozofii. Tłum. Andrzej Wasilewski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015], w: „Art-Papier", 2015, nr 18 (282), dostęp:
http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=285&artykul=5162. - O „nowej" filozofii francuskiej [Recenzja książki: Ian James: Nowa filozofia francuska. Tłum. Joanna Bednarek, Piotr Juskowiak. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014], w: „FA-art", 2014, nr 3, s. 115-119.
Przekłady
- Griselda Pollock, Trauma, czas i malarstwo. Bracha Ettinger i estetyka macierzy, w: Bracha Lichtenberg Ettinger. Eurydyka - Pieta [katalog wystawy], red. Anna Chromik, Katowice, Muzeum Śląskie, 2017, s. 45-65.
- Griselda Pollock, Nichsapha: Utęsknienie. Niematerialne tuché koloru w malarstwie po malarstwie po historii, w: Bracha Lichtenberg Ettinger. Eurydyka - Pieta [katalog wystawy], red. Anna Chromik, Katowice, Muzeum Śląskie, 2017, s. 198-214. Współautorka przekładu: Anna Kisiel.
Członkowstwo w redakcjach czasopism naukowych oraz stowarzyszeniach
„ER(R)GO: Teoria - Literatura - Kultura", redaktor naczelny: Wojciech Kalaga, wydawane przez Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego; funkcja: członek redakcji, redaktor prowadzący wybranych numerów
„Fabrica Litterarum Polono-Italica", redaktor naczelny: Janina Janas, wydawane przez Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego; funkcja: członek redakcji
Komisja historycznoliteracka PAN (oddział w Katowicach)
Po godzinach
Zapalony entuzjasta gier planszowych, podróży oraz obserwowania ptaków. Kolekcjoner płyt i basista amator.