- » Prof. dr hab. Agnieszka Czajkowska
- » Prof. dr hab. Elżbieta Hurnik
- » Prof. dr hab. Adam Regiewicz
- » Prof. dr hab. Anna Wypych–Gawrońska
- » Prof. dr hab. Robert K. Zawadzki
- » Dr hab. Urszula Cierniak, prof. UJD
- » Dr hab. Katarzyna Janus, prof. UJD
- » Dr hab. Joanna Ławnikowska-Koper, prof. UJD
- » Dr hab. Anna Majkiewicz, prof. UJD
- » Dr hab. Bartosz Małczyński, prof. UJD
- » Dr hab. Barbara Szargot, prof. UJD
- » Dr hab. Anna Szyndler, prof. UJD
- » Dr hab. Joanna Warońska-Gęsiarz, prof. UJD
- » Dr hab. Artur Żywiołek, prof. UJD
- » Dr Przemysław Sznurkowski, prof. UJD
- » Dr Leszek Będkowski
- » Dr Olga Binczyk
- » Dr Anna Cholewa-Purgał
- » Dr Krzysztof Czajkowski
- » Dr Anna Janek
- » Dr Michał Kisiel
- » Dr Konrad Ludwicki
- » Dr Beata Łukarska
- » Dr Ewelina Mika-Załóg
- » Dr Agnieszka Pobratyn
- » Dr Agnieszka Reszka
- » Dr Elżbieta Wróbel
- » Dr Oskar Zasada
- » mgr Aleksandra Mieczyńska
- » mgr Piotr Zaborski
Pracownicy » Dr hab. Bartosz Małczyński, prof. UJD
Dr hab. Bartosz Małczyński, prof. UJD
e-mail: b.malczynski@ujd.edu.pl
al. Armii Krajowej 36a, pok. 409
Urodził się w Częstochowie w 1978 roku. Tutaj ukończył Szkołę Podstawową nr 38 im. L. Zamenhofa, a następnie Techniczne Zakłady Naukowe im. Gen. W. Sikorskiego. W 2003 roku obronił magisterium o poezji Tymoteusza Karpowicza w częstochowskiej Wyższej Szkole Pedagogicznej pod kierunkiem Prof. Elżbiety Hurnik. Twórczości Karpowicza poświęcił w sumie kilkanaście lat studiów, czego owocem stała się praca doktorska (obroniona w 2007 roku na Uniwersytecie Wrocławskim pod kierunkiem Prof. Andrzeja Zawady) oraz habilitacyjna (przyjęta w 2015 roku na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach). Jest także absolwentem filozofii na Uniwersytecie Wrocławskim. W latach 2008-2015 pracował w Instytucie Polonistyki i Kulturoznawstwa Uniwersytetu Opolskiego. Przez kilka lat współtworzył dział literacki w piśmie społeczno-kulturalnym „Strony". Uczestniczył w działalności naukowej i wydawniczej Stowarzyszenia Edukacji i Inicjatyw Obywatelskich „Chiazm". W częstochowskim Uniwersytecie pracuje od 2015 roku, aktualnie na stanowisku profesora uczelni.
Interesują go korelacje literatury XX wieku z muzyką, zwłaszcza w odniesieniu do zagadnień etycznych i eschatologicznych. Zajmuje się też kulturą rocka z uwzględnieniem jej tekstowych i audiowizualnych wymiarów oraz badaniami z zakresu „metal music studies".
Publikacje monograficzne, opracowania edytorskie oraz zredagowane tomy zbiorowe:
- Rozwiązywanie tekstów. Poetyckie polimorfie Tymoteusza Karpowicza (Universitas, Kraków 2010);
- „Boczne odnogi, ciemne jamy...". Studia i szkice literackie (Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2011);
- T. Karpowicz, Utwory poetyckie (wybór), wstęp i oprac. B. Małczyński (Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2014, seria Biblioteki Narodowej BN I 321);
- Zestrojenia. Szkice o literaturze, muzyce i dobroci (Nomos, Kraków 2017).
Zredagował we współpracy z różnymi badaczami osiem tomów zbiorowych:
- Czytanie Derridy (2005),
- Do Bachtina i dalej (2006),
- Podziemne wniebowstąpienie. Szkice o twórczości Tymoteusza Karpowicza (2006),
- Komentarze do Kafki (2007),
- Postscripta do Brunona Schulza (2008),
- W kręgu melancholii (2010),
- W literackich konstelacjach (2013),
- Artysta na prowincji (2019).
Wybrane artykuły i szkice z lat 2017-2019:
- Muzyka nocy tej. Komentarz do wybranych wątków muzycznych w poezji Władysława Sebyły i diarystyce Sabiny Sebyłowej, [w:] Władysław Sebyła. Lektury, red. J. Kisiel, E. Wróbel, Katowice 2017;
- Tomorrow is the fear. Lęk przed technologią w twórczości grup rockowych i metalowych, „Kultura Współczesna. Teoria - Interpretacje - Praktyka" 2018, nr 2;
- Pasma śmiertelnej melodii. Krzysztof Kamil Baczyński i muzyka, „Topos" 2018, nr 1;
- Muzyko, krocz ze mną! Słowo o współpracy Davida Lyncha z Angelo Badalamentim i Julee Cruise, [w:] Kryminał. Ćwiczenia z komparatystyki kulturowej, red. A. Regiewicz, Gdańsk 2018;
- Metalowa suita wobec zmierzchu cywilizacji (Bathory „Twilight of the Gods"), „Studia de Cultura" 2018, nr 10;
- „Zwycięzca śmierci wraca na czas". Refleksje wokół utworu „Advent" w wykonaniu grup Dead Can Dance i Armia, „Edukacja Muzyczna" 2018, t. XIII;
- Bass Communion: eksperymenty w teksturze. Semantyka widm dźwiękowych na obrzeżach rocka, [w:] Kultura rocka 2. Słowo, dźwięk, performance, red. J. Osiński, M. Pranke, P. Tański, Toruń 2019;
- Audiowizualne obrzędy końca. Refleksje o współpracy artystycznej Stefana Wesołowskiego i Francisa Mesleta, „Media i Społeczeństwo" 2019, nr 11.